close
تبلیغات در اینترنت
نقاشی گل و مرغ
loading...

هنررقیـه.آموزش خیاطی ،هنرهای تجسمی،آشپزی،مدل مانتو،لباس مجلسی،عروس

نقاشی گل و مرغ

هنررقیه بازدید : 85 پنجشنبه 22 آذر 1397 نظرات ()

هنرهای ترسیمی, هنر نقاشی

نقاشی گل و مرغ



هنرهای ترسیمی, هنر نقاشی


ازهزاره هاي پيش از ميلاد، استقاده از نقوش پرندگان و گل ها برروي آثاري چون سفالينه ها و ديوارنگاره ها رايج بوده و در سير تحول خود در دوره اسلامي، نقوش ظرافت و كمال يافته تاگل و مرغ به عنوان طرحي اصيل در هنرها جايگاه خاصي داشته باشد. باتوجه به اين سابقه كهن در فرهنگ و هنرهاي ملي اين سبك وشيوه درتمام رشته هاي هنرهاي سنتي به كارگرفته شد.

 

گل و مرغ در سنت هنري نقش پردازي ايراني، از شاخه هاي هنر نگارگري به شمار مي رود. مجموعه اي از هنرهايي چون نقاشی مینیاتور ، تذهيب، گرفت و گير (تشعير)، گل و مرغ، گل و بوته و ... که شيوه هاي برآمدن و باليدن آن به گونه اي بنيادي با هنرهاي ديگري چون خوشنويسي و به ويژه کتاب آرايي در پيوند بوده است. در حقيقت اين هنرها زمينه هاي جلوه گري و پويايي نگارگري را در همه شاخه هاي آن فراهم ساخته اند.

 

هنرهای ترسیمی, هنر نقاشی

 

جلوه هاي پرنده و مرغ در هنر ايراني پيشينه اي دراز دارد، پيشينه اي که به گونه اي بنيادي از فرهنگ ايراني مايه گرفته است. سيمرغ برجسته ترين نمونه ي پرنده ي نمادين در فرهنگ و هنر ايراني است، درهم پيوسته با گياه و رستني و زايش آن، اين پرنده که در روايات اسلامي "عنقا" ناميده مي شود همان "سين مورو"ي پهلوي است.خوي ايزدي سيمرغ از ميان نامه هاي فارسي در هم پيوسته با فرهنگ ايراني پيش از اسلام بيش از هر جاي ديگر در شاهنامه نمودار شده است. به گواهي شاهنامه سراسر زندگي خاندان رستم با اين پرنده اسطوره اي پيوند خورده است و در همه جا سيمرغ به گونه اي شگفت انگيز گره گشايي مي کند. جايگاه نمادين پرندگان به سيمرغ منحصر نمي شود بلکه در منطق الطير عطار، به خوبي صفات و شخصيت هاي متفاوتي را که هر پرنده نمادي از آن است بيان کرده است.

 

دگرديسي مفهوم نمادين سيمرغ در فرهنگ اسلامي و چگونگي گذر آن از نقش مايه هاي اساطيري به قلمرو صورت هاي مثالي در انديشه هاي سهروردي (587-549) روشن ترين، فشرده ترين و شيواترين بيان خود را باز مي يابد. سهروردي که مي کوشيد تا انگاره هاي فرهنگ ايراني پيش از اسلام را در پرتو مفاهيم فرهنگ اسلامي بازخواني کند به گونه اي سامان مند و برپايه ي بن انگاره هاي نگرش اشراقي، در بازخواني تاويل گرايانه ي داستان هاي شاهنامه که از ديد او نشانه هاي حکمت ايرانيان باستاني در آن موج مي زند، سيمرغ را به جايگاهي بر مي کشد که جلوه گاه پروردگار است. نخستين جلوه هاي پرنده و مرغ در کتاب نگاري به دوره اي بر مي گردد که در سنت تاريخ نگاري هنر ايراني دوره اسلامي مکتب بغدادناميده مي شود.

 

هنرهای ترسیمی, هنر نقاشی

 

جايگاه نمادين پرندگان به سيمرغ منحصر نمي شود بلکه در منطق الطير عطار، به خوبي صفات و شخصيت هاي متفاوتي را که هر پرنده نمادي از آن استبيان کرده است.هم اکنون هنرمندان اين رشته هنري در آفرينش هاي هنري خود تصاوير واقعي از پرندگان را با قوه خيال در هم آميخته و آثار گهربار مي آفرينند که تزييني بر کلام الله مجيد و کتب ديگر است. متاسفانه اين شاخه از هنرهاي دستي و سنتي هم اکنون جز رشته هاي کم رونق و مهجور به شمار مي آيد و لازم است که جوانان خوش ذوق که دستي در هنر دارند براي پاسداشت اين شاخه از هنر اصيل ايراني اهتمام ورزند.

منبع:بیتوتهirandeserts.com

برچسب ها نقاشی گل و مرغ ,
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات

http://up.artro.ir/view/2758309/r4.jpg

http://rozup.ir/view/2697751/%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%B1%D9%82%DB%8C%D9%87%203.jpg

http://up.artro.ir/view/2758310/r6.jpg

 

درباره ما
به نام خداوند زیباییها. هنرآموز که آموختن هنر است. سلام دوستان: سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد رقیه دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و در رشته های صنایع پوشاک و هنرهای تجسمی ویژه خواهران تاسیس 1388 ----------- آدرس:شیراز-شهرک میانرود-بلوار روزبهان-نبش کوچه 17 شماره تماس جهت مشاوره رایگان 09357806654
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    کدهای اختصاصی