close
تبلیغات در اینترنت
طرز تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی
loading...

هنررقیـه.آموزش خیاطی ،هنرهای تجسمی،آشپزی،مدل مانتو،لباس مجلسی،عروس

طرز تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی

هنررقیه بازدید : 17 جمعه 04 آبان 1397 نظرات ()

 

طرز تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی
قلیه ماهی از ترکیب ماهی، سبزی و سیر استفاده می‌شود تا بوی نامطبوع ماهی گرفته و به غذایی لذیذ تبدیل شود. در ادامه طرز تهیه این غذای اصیل جنوبی و نکاتی مهم در طبخ آن شرح داده خواهد شد.

 

طرز تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی



هنررقیه|
  آشپزی
اگر طرفدار ماهی هستید یا از طعم و بوی ماهی خوشتان نمی‌آید، قلیه ماهی جنوب یکی از آن غذا‌هایی است که باید امتحان کنید. سبزی و سیر موجود در این غذا، بوی ماهی را می‌گیرد و طعم جدید و مطبوعی به آن می‌دهد. روغن ماهی که در انتها روی قلیه جمع می‌شود، زیبایی بیشتری به این خوراک می‌دهد. این غذا را حتی وقتی میهمان دارید نیز می‌توانید طبخ کنید، عطر آن به حدی مطبوع است که هر فردی را به اشتها می‌آورد.


مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی

به منظور تهیه این غذا برای شش نفر، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه زیر، نیاز است.

مواد لازم
ماهی یک و نیم کیلوگرم
سبزی ماهی یک کیلوگرم
پیاز یک عدد درشت
سیر 5 الی 6 حبه
تمر هندی نصف بسته
روغن، نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم


چند نکته:

  • یک کیلوگرم سبزی شامل ۷۵۰ گرم گشنیز و ۲۵۰ گرم شنبلیله است.
  • از ماهی‌هایی که گوشت منسجمی دارند مانندسالمون، سنگ سر، شانک و قزل آلا استفاده کنید.

 

طرز تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی 1

 

طرز تهیه قلیه ماهی

  1. ابتدا سبزی را پاک کنید و کاملا بشویید. سپس آن را ریز خرد کنید.
  2. پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد نمایید.
  3. سیرها را رنده بزنید.
  4. دو لیوان آب ولرم به تمر هندی اضافه کنید و اندکی چنگ بزنید و به مدت دو ساعت به حال خود رها کنید. سپس از پارچه یا صافی رد نمایید و آب آن را نگهدارید.
  5. سبزی را روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز کاملا سرخ کنید. زمانی که رنگ سبزی تغییر کند و بوی سرخ کردنی بگیرد، آماده است.
  6. پیاز را اضافه کنید.
  7. در آخر سیر، فلفل قرمز و زردچوبه را به سبزی افروده و پس از دو الی سه دقیقه، دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.
  8. اکنون آب تمر را که آماده کرده بودید، به قلیه ماهی اضافه نمایید.
  9. زمانی که قلیه به جوش آمد، ماهی را اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید. به یاد داشته باشید که حرارت شعله اجاق گاز باید ملایم باشد.
  10. زمانی که گوشت ماهی پخت، مقداری از آن بچشید و اگر کم نمک بود اندکی نمک اضافه کنید.

قلیه آماده است و می‌توانید آن را همراه با پلو سرو کنید. برای شش نفر به حدود یک کیلوگرم برنج نیاز است. هنگام سرو قلیه به آرامی گوشت ماهی را به ظرف منتقل کنید تا وا نرود. در صورت تمایل مقداری برنج زعفرانی نیز تهیه کنید و روی برنج قرار دهید و سرو کنید.

چند نکته:

  • از آنجا که تمرهندی حاوی مقدار زیادی نمک است، ابتدا قلیه ماهی را بچشید و اگر کم نمک بود، مقداری نمک اضافه کنید تا غذا شور نشود.
  • اگر پس از  آنکه ماهی پخت، آب قلیه زیاد بود، درب قابمله را باز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. همچنین در صورتیکه آب قلیه کم بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • پس از آنکه ماهی را اضافه کردید، زیاد آن را بهم نزنید. زیرا گوشت ماهی له خواهد شد.
  • گاهی پس از آنکه سبزی سرخ شد، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به غذا اضافه می‌کنند.
  • تناسب مقدار شنبلیله و گشنیز را حتما رعایت کنید، زیرا استفاده از شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن غذا خواهد شد.
  • در صورتی که غذا آماده شد و ترشی آن کم بود، مقدار دیگری آب تمر به طریقی که ذکر شد تهیه کنید و به آن بیفزایید. آنگاه برای تبخیر شدن آب اضافی قلیه، درب آن را باز بگذارید و تا زمانی که آب قلیه اندازه شود، صبر کنید.
  • طبع ماهی سرد است، از اینرو مقدار زیادی سیر به این غذا اضافه می‌شود، به علاوه برای آنکه طبع سرد آن تعدیل گردد، ترجیحا ترشی سیر یا پیاز را همراه با آن سرو کنید. اگر به خوردن ترشی علاقه ندارید، می‌توانید پس از میل کردن این غذا، چند خرما یا رنگینگ بخورید. رنگینگ دسری جنوبی است که از مخلوط خرما، آرد و دارچین تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است.
  • این غذا باید کمی تند باشد، اما اگر طعم تندی را دوست ندارید، از مقدار کمی فلفل قرمز استفاده کنید.
  • سیر برای از بین بردن بوی ماهی استفاده می‌شود، بنابراین حتما آن را به غذا اضافه کنید.
 

 
همانطور که می‌دانید ماهی چربی کمتری نسبت به انواع گوشت قرمز دارد، از اینرو غذای سالم‌تری به حساب می‌آید. البته از آنجا که در قلیه ماهی همانند قورمه سبزی از روغن فراوانی برای سرخ کردن سبزی استفاده می‌شود، این غذا چندان کم کالری نیست.
ماهی خواص زیادی دارد، علاوه بر آنکه گوشت آن حاوی مقادیری از پروتئین است، ویتامین D نیز دارد. این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر بوده و باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. همچنین ماهی حاوی مقادیری از امگا۳ است، این ماده غذایی برای کودکان در حال رشد و مادران باردار خواص فراوانی دارد. البته توجه داشته باشید که مادران باردار برای انتخاب نوع ماهی مصرفی خود، باید با پزشک مشورت کنند. ماهی باعث کاهش فشار خون و افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.
منبع:ستاره
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
درمورد آموزشگاه طراحی و دوخت و هنرهای تجسمی رقیه

http://rozup.ir/view/2692264/%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%B1%D9%82%DB%8C%D9%87%202.jpg

http://rozup.ir/view/2697751/%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%B1%D9%82%DB%8C%D9%87%203.jpg

 

درباره ما
به نام خداوند زیباییها. هنرآموز که آموختن هنر است. سلام دوستان: سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد رقیه دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و در رشته های صنایع پوشاک و هنرهای تجسمی ویژه خواهران تاسیس 1388 شماره تماس جهت مشاوره رایگان 09357806654
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو